Crisis of transitie?

Het is zomer. Steevast een periode waarin de zon volop schijnt en iedereen in een vrolijke stemming is. In de gesprekken die ik de afgelopen weken met collega ondernemers heb gevoerd hoor ik signalen als “de crisis is zo goed als over” en “we maken ons op voor herstel”. De media werkt hier ook goed in mee. Maar zijn we wel in een crisis beland die bijna over is, of blijft het gewoon anders?

Als je het woord crisis analyseert betekent het een tijdelijke noodsituatie die uiteindelijk terugkomt tot hoe het daarvoor was. Ofwel, we moeten even een tijd met elkaar de tanden op elkaar houden, maar dan komen we terug in de situatie die we zo fijn vonden. Omzetgroei, volop vertrouwen bij consumenten en een economie die per jaar weer met enkele procenten mag groeien. Maar kunnen we dit wel verwachten? Want waardoor was deze crisis ook alweer ontstaan?

De crisis – of ik noem het liever de transitie – is ontstaan doordat er veel meer geld werd uitgegeven dan er werd verdiend. Ga maar na: hypotheken in de VS die niet betaald konden worden, bedrijven en besturen die hoog boven hun stand leefden, financiële producten die niemand begreep etc. We hebben het een tijd volgehouden om dus met zijn allen (gechargeerd) boven onze stand te leven. Dat beviel ons goed, maar helaas was het van korte duur.

De transitie die hierna is ontstaan is in mijn ogen dus ook heel goed. We zijn gaan nadenken over sparen in plaats van lenen. Is bezit nog wel zo belangrijk of gaat het om beleving? Moet je elk jaar wel 10-20% groei nastreven als bedrijf, of is het belangrijker om ook voor je omgeving te zorgen? Doe je wat je leuk vindt of doe je het omdat je veel geld wilt verdienen?

Natuurlijk zijn er veel mensen die door de transitie in vervelende situaties terecht zijn gekomen – geen baan, faillissement – maar ik ben er van overtuigd dat het uiteindelijk tot een sterkere economie leidt. Maar nog belangrijker, door de transitie zijn er veel mensen opnieuw gaan nadenken over “wat wil ik doen?”. Bezig zijn met je ambitie, iets toevoegen aan de wereld. Volgens mij is dat rijkdom die veel meer waard is en ook onbeperkt kan groeien.

Deze column heeft in het Ondernemersbelang Achterhoek editie 3 / 2014 gestaan.