Onderwijs omgaan met informatiestromen

Met regelmaat hoor ik de discussie langskomen dat “we” leerlingen opleidingen voor functies die straks niet meer bestaan. We zouden ze nog te vaak willen leren hoe zaken nu (en vroeger) gaan, in plaats van hen voor te bereiden op de toekomst. Met technologische ontwikkelingen die blijven doorgaan is het erg de vraag of het nog zinvol is om iemand te leren schrijven met een pen of iets te vertellen over de Oudheid. De opkomst van Steve Jobs scholen onder leiding van Maurice de Hond zijn het voorbeeld van hoe het ook kan. Maar is dit wel waar we behoefte aan hebben?

Ik kom uit een onderwijsgezin (vader, moeder, zussen en broer in het onderwijs), dus helemaal neutraal kijk ik niet naar deze discussie. Maar tegelijkertijd zie ik ook wel dat er iets moet veranderen. Ik vraag mij echter wel af of het gaat om technologische ontwikkelingen waarmee we jongeren moeten boeien en verleiden. Volgens mij leert iedereen in zijn of haar eigen tijd wel werken met pc of tablet.

In artikelen die over dit onderwerp zijn geschreven wordt vaak aangehaald dat het gaat om gepersonaliseerd onderwijs, met behulp van digitale hulpmiddelen. Ik geloof nog steeds dat onderwijs uitsluitend via een pc niet hetzelfde is als een persoon die je iets vertelt. Om vervolgens een pc te gebruiken om zaken uit te werken of uit te diepen sta ik uiteraard volledig achter.

We hebben vooral behoefte aan werknemers die om kunnen gaan met de constante stroom van informatie. Denk aan e-mailberichten (iedereen klaagt over 40+ mailtjes per dag), taken die gedaan moeten worden, afspraken waar je naar toe moet en alle sociale media kanalen hieromheen. Hoe houd je je hoofd koel en weet je telkens weer het maximale uit je dag te halen?

De jeugd zou goed zijn in multitasking en hier dus prima mee om kunnen gaan. Ik heb het nog niet gemerkt. De stagiaires en jonge werknemers die ik aan het werk heb zitten met de zelfde problematiek. Hiervoor hebben wij gelukkig Getting Things Done (GTD) geïmplementeerd.

Als het onderwijs hier aandacht aan zou besteden, dan komt het omgaan en werken met deze constante informatiestroom ook beter op gang. Dit is niet alleen goed voor het bedrijfsleven, maar ook voor de scholieren en zeker ook voor het onderwijs zelf.

Deze column is ook verschenen in Het Ondernemersbelang Achterhoek, editie 2 / 2014.